Halkbana

Nu är halkbanan avklarad! Kvart i fyra på morgonen klev jag upp och åt lite frukost innan jag cyklade ner till trafikskolan. Där delades vi upp i bilar och självklart fick jag åka med fyra killar, haha. Kändes lite konstigt att sitta där i baksättet ihopklämd med folk man inte känner, med det gick det med. Två av oss elever körde dit och två av hos hem. Väl framme i Falun hade vi en teorigenomgång och delades sen upp två och två för de första övningarna ute på halkbanan. Vi fick sedan ta en varsin bil och köra ner till banan. Första övningen gick ut på att mäta bromssträckan i olika väglag, strävt respektive halt. Oj, vilken skillnad det var, på det hala gled man bara och det tog ca 100 meter att stanna vid 55 km/h. Då körde vi bara rakt fram för sedan fick vi frågan hur vi kunde stanna snabbare, jo genom att köra där det var minst halt, på sidan alltså (vägrenen i verkligheten). Det gick bra för mig och jag fick bra kretik, min partner däremot gjorde lite för mycket rattrörelser.Vidare var det dags att ta en egen bil och köra själv. Man skulle på samma sätt köra i 55 km/h, bromsa mellan två koner på det hala väglaget och väja för ett hinder och sen få stop på bilen mellan två andra koner. Nästa övning skulle man köra på treans växel i valfri hastighet genom en hal kurva och sedan väja för ett hinder på ens väghalva. Jag lyckades samtliga gånger men det var svårt. Efter cirka en och en halv timme ute på banan var det dags att prova på lite andra aktiviteter som att krocka i gångfart samt hänga upp och ner i en bil. Efter det var det dags att köra tillbaka till skolan där jag fick köra den sista sträckan mellan Rättvik och Mora. Även detta gick jättebra men man var helt slut i huvudet efter all körning. Ingen mat på hela förmiddagen så man var ganska skakig i kroppen. Sen var det bara hem och sova för min del och gissa om det var skönt? Behövligt om inte annat.



Så här såg halkbanan ut 1985 och ser ungefär likadan ut idag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0