Dysmorfofobi

En skoluppgift vi har till på torsdag i Socialpsykiatrin är att hitta en aktuell nyhet om psykiatri. Jag har haft problem med att hitta något aktuellt men idag såg jag en dokumentär på TV4+ och helt plötsligt hade jag hittat vad jag ska prata om på torsdag. Dokumentären är från 2006 men ämnet i dokumentären känns väldigt aktuellt då det handlar om utseendefixering när det har gått för långt och blir en sjukdom. I dagens samhälle kretsar mycket kring människors utseende och många klarar inte av den pressen, utan pressar sig själva så långt att de tillslut inte orkar och försöker ta sitt liv. Utseendefixeringen kryper längre ner i åldrarna dessutom så detta känns som ett viktigt ämne att prata om. Många kanske tror att det är mest kvinnor som drabbas men detta är fel. Det är lika många män som drabbas av den höga pressen av att se bra ut och passa in.


Även män känner att de måste se bra ut för att passa in. Många börjar använda anabola steroider...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0