En död harkrank är en bra harkrank

Igår kväll var verkligen traumatiskt...!! Jag satt och såg filmen liftaren på kanal 5 när jag började höra konstiga ljud. Det var inte från TVn och jag var själv hemma. Snabbt drar jag slutsatsen att det är det värsta av det värsta...en harkrank! Om ni bara visste vad jag hatar dessa äckliga, långbenta monster...usch. Jag ryser bara jag tänker på det. Jag tänder snabbt lampan för att se vart den är någonstans och gudarna ska veta att de är svåra att hitta ibland. Jag springer och hämtar flugsmälaren..nu var det krig!!! Jag ser att den sitter på väggen, tur för mig som smäller till den och den faller ner (förhoppningsvis död!) bakom tvn. Jag fortsätter att titta klart på filmen men kan inte riktigt slappna av. Hela tiden kommer frågan tillbaka, hur fasen kunde den ta sig in?? Det är ju mygnät för den öppna altandörren?? När filmen är slut går jag ut i köket för att lämna popcornskålen och vad sitter i diskhon?? En till harkrank!! Fan, fan, fan! Vad gör jag nu? Ska jag spola vatten på den och hoppas att den dör eller hinner jag springa och hämta flugsmällaren som ligger kvar i vardagsrummet? Jag gör det sistnämda och när jag kommer tillbaka är den såklart borta... I skrivandets stund är den fortfarande någonstans i huset och jag är jäkligt nervös och rädd. Fobier är inte att skratta åt! Jag får hjärtstopp om jag ser den. Jag kunde knappt somna igår! Tur att man snart ska härifrån och slipper se den. Mina föräldrar kommer hem från semestern idag så de får ta upp jakten på den, men känner jag dem rätt så fnyser de bara åt mig. Som sagt, fobier är inte något man skrattar åt. Någon annan som känner igen sig?

Harkrankar (Tipuloidea) är en överfamilj myggliknande insekter som omfattar åtminstone 14 000 arter. Harkrankar kallas långbenskrankar i norra Sverige (Kåggamoy i Piteåtrakten), skängelmy i Jämtland, hästmyggor i mellersta Sverige, pappa skrotben i västra Sverige, pappa långben i Göteborg, skrangelmygga i Småland och harskrank eller långben i Skåne. Harkrankarna känns igen på sina mycket långa ben och kan vara allt från 2 millimeter ända upp till 100 millimeter långa.



Kommentarer
Postat av: Fröken Viktig

Haha men de där är väl söta :) Tur du inte var med uppe i höga kusten då. Där fanns det massor!

2010-08-15 @ 11:24:49
URL: http://www.frokenviktig.com
Postat av: Elle

Vi har fullt av dem i huset just nu känns det som, jag tycker inte att de är speciellt läskiga, men jag blir måttligt irriterad när de hela tiden ska flyga in i ansiktet på mej när jag tittar på tv!

Tur att de inte suger blod säger jag bara...!

2010-08-15 @ 11:35:30
URL: http://eldey.webblogg.se/garpur

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0