Meningen med livet

Jag såg ikväll en dokumentär på Svt om några människor som vårdades på ett boende för vård i livets slutskede. Det var människor med bland annat cancer. Dokumentären väckte många känslor. Självklart tänkte jag på mormor, vilket blev jobbigt, men jag tänkte också på brukarna på mitt egna jobb. Jag upptäckte att jag faktiskt saknar dom en del vilket jag inte trodde eftersom jag mest börjat känna stress inför att komma tillbaka till jobbet efter semestern. Jag insåg återigen varför jag jobbar med det jag gör. Att jag faktiskt trivs med det och att jag gör ett bra jobb. Efter att ha sett dokumentären blir jag påmind om vad vi gör på jobbet. Något som man har glömt bort i all stress och alla försämringar. Nu har jag lovat mig själv att komma tillbaka till jobbet och ge brukarna den tid som de behöver. Jag ska verkligen sätta mig ner och lyssna och strunta i att jag inte har någon gångtid utplanerad. Hinner jag inte med mina jobb kan dom som kortar ner all tid hoppa in och jobba. Vi är där för att hjälpa människor och det är just det jag kommer att göra. Mitt jobb är inte att göra cheferna nöjda. Jo det också men det viktigaste för mig är att brukarna är nöjda. Ibland behöver man se en sån här dokumentär för att påminna sig själv om det fina med vårat jobb. Och en sak till. Man kan tro att vem som helst klarar av vårat jobb, och visst kanske det. Men långt ifrån alla kan göra det bra! Det man måste ha är viljan. Viljan att hjälpa...att lyssna. Då gör man ett bra jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0