Broccolisoppa

Gjorde den här soppan för första gången idag och jag blev verkligen överraskad över hur god den var...fast väldigt stark (men stark mat är ju bra). Den här lär jag göra många gånger. Här får ni receptet:

Ca. 2-3 portioner (Jag gjorde hälften och det blev 2 små portioner.

250 g broccoli
2-3 schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
1 zucchini
1 msk olivolja
salt/peppar
1/2 msk curry
6 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1/2 tsk timjan
1 krm sambal oelek
ev lite sojagrädde att ha i vid servering

Hacka lök och vitlök.

Skär broccoli och zucchini i lagom stora bitar.

Fräs lök i oljan en stund. Blanda sedan i timjan, curry och sambal oelek. Fräs ytterligare en liten stund.

Blanda i Broccoli och zucchini samt kycklingbuljong. Fräs en liten stund. Ha sedan i vatten.

Låt koka tills zucchini och broccolin har mjuknat.

Mixa till en slät soppa. Servera ev med lite soja eller havregrädde om det är för starkt.



Jag kom precis på varför min soppa blev så stark. Istället för 1 krm sambal oelek hade jag 1 tesked, haha. Men jag gillar stark mat så...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0