Körlektion 5 och 6

Körde som sagt dubbellektion idag vilket var väldigt smidigt då man hann med mera. för er som läser min blogg kanske kommer ihåg att det inte gick så jättebra förra körlektionen. Idag gick det hur bra som helst! : ) Jag körde i villaområde, ute på lite större vägar och började även med lite backning och vändningar. Eftersom vi hann med att prova det flera gånger så fick man tekniken att sitta på ett bättre sätt. Några gånger gick hur bra som helst och andra gånger gick det lite mindre bra eftersom jag inte rattade tillräcklingt i svängen. Jag var väl rädd att hamna i diket eller något, haha. På måndag ska jag fortsätta med backträning.

En rolig (eller mindre rolig) sak som hände var när jag skulle köra över en bro. Där fanns trafiksignal och eftersom den visade på rött var det bara att stanna och invänta grönt. Det blir grönt och vad händer, jo jag får naturligtvis motorstop, var väl för snabb med kopplingen igen. Det hinner slå om till rött. Vi sitter där och väntar på att det ska bli grönt igen. Vi väntar och väntar, säkert minst 7 minuter! Det slår inte om. Min körlärare vill att vi byter plats för att han ska vända och ta en annan väg. Han kör fram lite och det kommer lite bilar från andra hållet. Sen slår det om till grönt och vi kan åka över. När vi satt där och väntade hann jag tänka att "jaha, ska vi sitta här hela lektionen".

En annan sak som hände var när jag kom till skolan i förmiddags. Jag bokade in lite lektioner och han som jobbar i receptionen klagade på att "ska vi aldrig få vara lediga", han skojade naturligtvis. Dan ger mig bilnycklarna och säger att jag kan gå ut och sätta mig i bilen. Jag tar nyckel och går ut till bilen, låser upp och sätter mig på passagerarsätet. Dan kommer ut och frågar varför jag satte mig där. Säger att han trodde att jag ville köra. Anledningen till att jag satte mig där var för att jag inte är riktigt redo att köra ut direkt på den trafikerade vägen där vi stan, och kanske kände jag mig ännu mindre redo efter förra lektionen. Idag däremot känner jag att jag snart kommer kunna köra vid mer trafikerade vägar. Jag blir själv chockad över att de alltid frågar om jag vill köra direkt, eftersom jag själv inte känt mig redo. Man vill ju inte få motorstop och stoppa upp hela trafiken eller orsaka en krock eller liknande. Nej, jag kan köra från skolan den dagen jag känner mig redo och det är jag nog nästa vecka! Utvecklingen går framåt igen...

Kommentarer
Postat av: Fröken Viktig

:) Ta tjuren vid hornen. Släpp tankarna på att du skulle blockera trafik eller liknande. Det är bara att ta det lugnt, du har ju en röd skylt på bilen som talar om att du övningskör. Andra bilister SKA visa hänsyn till den som övar :)

2010-05-05 @ 13:26:55
URL: http://www.frokenviktig.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0