Gudmunds slöjd

Jag har samlat på Dalahästar i flera år och brukar köpa en vaje gång jag besöker marknaden i Rättvik. Några som jag tycker tillverkar och målar otroligt fina dalahästar är Gudmunds Slöjd i Rättvik. De är väldigt nogrannt målade och de har även ett stort utbud av de lite mer annorlunda hästarna som man kanske inte så lätt kan få tag i annars. De är dessutom billigare än om man besöker exempelvis Nusnäs där de har den stösta dalahästtillverkningen. Jag har säkert upp emot ett tjugotalhästar, kanske till och med ett trettiotal, i alla olika färger och storlekar. Allt från den tradiotionella röda till den gråa Rättvikshästen.

Gudmunds Slöjd är ett litet familjeägt företag som har tillverkat tradiotionella och sällsynta dalahästar i generationer. Gudmunds Slöjd är en av de få som jobbar hårt för att ta fram gamla former och mönster och gett dom nytt liv.







Jag har alla dessa sorter plus några till och förhoppningsvis blir det snart någon ny häst i min samling.


Kommentarer
Postat av: Elle

Woow vilka fina dalahästar! Jag gillade verkligen de lite annorlunda som Rättvikshästen och Kungshästen. Hihi måste åka till Rättviksmarknaden och köpa ett par stycken, de var verkligen superfina!

2009-09-23 @ 09:45:01
URL: http://eldey.webblogg.se/garpur
Postat av: Fröken Viktig

Jag har den första blå och den röda :)

2009-09-23 @ 17:04:10
URL: http://www.frokenviktig.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0